I början av 2000-talet fanns ett behov av att informera allmänhet, politiker och beslutsfattare om de olika delarna av hamnarnas verksamhet för att de skulle förstå hur betydelsefulla hamnarna är för Stockholm och regionen i övrigt. Hurra! fick uppdraget att ta fram en annonsserie med detta budskap.
Många känner inte till att mycket av det som är viktigt och självklart för oss svenskar i vardagen kommer via Stockholms Hamnar. Detta ville vi visa på ett tydligt och roligt sätt. Kampanjen bestod av åtta annonser som speglade de olika delarna i hamnens verksamhet och som visade föremål som fraktas via eller är förknippade med Stockholms Hamnar. Tillsammans utgjorde bild, rubrik och brödtext ett dubbeltydigt budskap med glimten i ögat.
Annonserna som ingick i kampanjen ”Via Stockholms Hamnar” visades i fack- och dagspress 2002-2004. Målsättningen med annonserna – ökad kännedom om hamnens verksamhet och betydelse – har uppnåtts. Kampanjen fick mycket positiv respons och resulterade i ännu en annonskampanj på temat ”Via Stockholms Hamnar”.